Τετάρτη 17 Σεπτεμβρίου 2014

Του Τιτανικού ο μύθος!



από την Τζο Αν Χείλαρη
Ο Τιτανικός αποτελούσε στην εποχή του κυριολεκτικά ένα θαύμα της ναυπηγικής, αποτελώντας ένα πρωτοποριακό τύπο πλοίου. Είχε ανελκυστήρες για γρήγορη πρόσβαση στα διάφορα καταστρώματα, χαμάμ, γυμναστήριο, πισίνα, ταχυδρομείο και υπέρμετρη πολυτέλεια που δεν συναντούσες εύκολα το 1913.
Τα πάντα ήταν εκλεκτά μέσα στο πλοίο που συναγωνιζόταν πολυτελή ξενοδοχεία 5 αστέρων και για πολλούς εκείνη την εποχή χαρακτηριζόταν ως το αβύθιστο πλοίο. Τελικά οι προσδοκίες όλων πάγωσαν όταν ο Τιτανικός συγκρούστηκε με ένα παγόβουνο και παρέσυρε στα βαθιά νερά του Ατλαντικού στον θάνατο 1.523 ανθρώπους από τους 2.223 συνολικά επιβάτες του.
Έπειτα ακολούθησαν άπειρες θεωρίες συνωμοσίας για το πώς βυθίστηκε το πλοίο και τι συνθήκες επικρατούσαν κατά την τραγωδία αυτή. Παρόλα ταύτα, ύστερα από πολλές έρευνες που έγιναν οι μύθοι άρχισαν να ανατρέπονται σιγά –σιγά με κυριότερους τους παρακάτω πέντε:

Μύθος # 1: Η ορχήστρα δεν έπαιζε μέχρι το τέλος Η πιο γνωστή σκηνή στις περισσότερες ταινίες με θέμα τον Τιτανικό είναι αυτή που η ορχήστρα συνεχίζει να παίζει ενώ το πλοίο βυθίζεται. Η συγκεκριμένη ιστορία βασίστηκε σε αυτόπτες μάρτυρες, οι οποίοι είχαν δηλώσει πως θυμούνται την ορχήστρα να παίζει, αλλά φυσικά μέσα στο χαμό της ώρας εκείνης, κανείς δεν θυμάται αν έπαιξαν μέχρι το τέλος. Ο Πολ Λούντεν-Μπράουν, επικεφαλής της «Titanic Historical Society» καταρρίπτει αυτή τη παραφιλολογία τονίζοντας ότι η ιστορία με τους αυτόχειρες μουσικούς χρησιμοποιήθηκε ως εύρημα σεναρίου στην γνωστή εισπρακτική επιτυχία του Κάμερον.



Μύθος # 2: Δεν θα βυθιστεί ποτέ Αναμφισβήτητα ο μεγαλύτερος μύθος που έχει ειπωθεί για τον Τιτανικό είναι ότι θα ήταν «αβύθιστος» καθώς σύμφωνα με τον Ριτσαρντ Χάουελς του βρετανικού πανεπιστημίου Κινγκς Κόλετζ, η ίδια η εταιρεία ποτέ της δεν είπε κάτι σχετικό με το «αβύθιστο»του Τιτανικού. Συμπληρώνει ότι «Η βύθιση του Τιτανικού δεν θεωρήθηκε τόσο σημαντικό γεγονός στην εποχή του, καθώς πολλοί πίστευαν τότε πως κάτι τέτοιο, αργά ή γρήγορα, θα συνέβαινε».

Μύθος # 3: Πώς πέθανε ο καπετάνιος Δεν υπάρχουν πολλά στοιχεία για τον θάνατο του καπετάνιου του Τιτανικού τον Έντουαρντ Σμιθ. Στην ταινία παρουσιάστηκε σαν ένας «λαβωμένος» άνθρωπος από το συμβάν αυτό που προτίμησε να πεθάνει στο καράβι του παρά να διασωθεί. Ωστόσο στην πραγματικότητα ουδείς μπορεί να είναι βέβαιος για το τι απέγινε ο Σμιθ καθώς απλά εξαφανίστηκε χωρίς να υπάρχουν μάρτυρες που να επιβεβαιώνουν τι ακριβώς έγινε.
Μύθος # 4: Ο κακόβουλος πρόεδρος της εταιρείας Ο Μπρους Ισμέι ήταν ο Πρόεδρος της ιδιοκτήτριας εταιρίας του Τιτανικού, της White Star Line. Φήμες τον ήθελαν να είναι σκληρός άνθρωπος και καυγατζής και ότι ουσιαστικά αυτός ήταν η αιτία που ο καπετάνιος οδήγησε το πλοίο ανάμεσα στα παγόβουνα για να πάει πιο γρήγορα επιθυμώντας να κάνει ρεκόρ ταχύτητας. Κυκλοφορούσε μάλιστα ότι πήρε τη θέση μιας γυναίκας στη σωσίβια λέμβο αφήνοντάς τη να πνιγεί. Τουναντίον, πολλοί αυτόπτες μάρτυρες ανέφεραν ότι ο Ισμέι βοήθησε πολλούς επιβάτες να σωθούν. Ο ίδιος όντως διασώθηκε αλλά παραιτήθηκε ένα χρόνο μετά τη τραγωδία.

Μύθος # 5: Η ερμητικά κλειδωμένη πόρτα μεταξύ πρώτης και τρίτης θέσηςΣύμφωνα με το συγκεκριμένο μύθο, μεταξύ της πρώτης και της τρίτης θέσης επιβατών, υπήρχε μια πόρτα που έμεινε κλειδαμπαρωμένη, ακόμη και κατά τη διάρκεια του ναυαγίου, προκειμένου οι "κοινωνικά κατώτεροι" επιβάτες, να μην έχουν την ευκαιρία να διασωθούν, αφήνοντας τους εύπορους επιβάτες να επιβιβαστούν στις σωσίβιες λέμβους. Πράγματι, ένα τέτοιο τύπου κιγκλίδωμα υπήρχε, όμως η πόρτα δεν ήταν κλειδωμένη και σίγουρα όχι κατόπιν εντολής. Σύμφωνα με το πόρισμα έρευνας που έγινε, οι περισσότεροι επιβάτες της τρίτης θέσης αρνήθηκαν από μόνοι τους να αποχωριστούν τα λιγοστά τους υπάρχοντα και να επιβιβαστούν δίχως αυτά στις λέμβους - ενώ δεν υπάρχει καμία ένδειξη πως δόθηκε εντολή από τον καπετάνιο να μείνουν κλειδωμένοι.

Τέλος, μια νέα επιστημονική θεωρία έκανε την εμφάνισή της για τη σύγκρουση του Τιτανικού στο παγόβουνο η οποία αναφέρει ότι τον Ιανουάριο του 1912 λάμβανε χώρα ένα σπάνιο σεληνιακό φαινόμενο όπου η Σελήνη βρέθηκε μετά από 1.400 χρόνια στη κοντινότερη απόσταση από τη Γη. Αυτό το μοναδικό γεγονός είχε ως αποτέλεσμα να δημιουργούνται τεράστια παλιρροιακά κύματα που εκτόπιζαν πολλά παγόβουνα από τις συγκεκριμένες τους θέσεις δυσκολεύοντας τη ρότα των πλοίων.

Το βέβαιο είναι ότι η ιστορία του Τιτανικού δεν θα πάψει ποτέ να μας απασχολεί και να μας ενδιαφέρει καθώς ολοένα και νέα στοιχεία έρχονται στην επιφάνεια αναφορικά με τους λόγους και τις συνθήκες του πιο γνωστού ναυαγίου της ναυσιπλοΐας. 

http://athensmag.blogspot.gr/2012/04/41.html

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου